Geboorteplaats van Boeddha - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Loeke Groof - WaarBenJij.nu Geboorteplaats van Boeddha - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Loeke Groof - WaarBenJij.nu

Geboorteplaats van Boeddha

Blijf op de hoogte en volg Loeke

17 November 2014 | Nepal, Lumbini

Namaste,

Heb al te lang geen blog geschreven dus ik moet even een inhaalslag maken. Dit verslag gaat over het weekend van 7,8&9 november.

Vrijdag vertrokken we met z'n 8en voor een weekend naar Lumbini, de plek waar Boeddha geboren is. We gingen met de bus, die natuurlijk weer te laat vertrok. Vervolgens moesten we nog met de taxi om bij ons hotel te komen. We zaten met z'n 8en in die taxi gepropt. Maar dat is hier natuurlijk geen punt. We sliepen in een hotel met aan de ene kant het toeristische gebied en aan de andere kant lag een primitief dorpje. We kwamen er al snel achter dat dit een erg arm dorpje was. We liepen namelijk even met z'n 4en op straat en er kwamen direct bedelende kinderen van een jaar of 6 op ons af die vroegen om roepies of chocola. Ook bleven ze naar je tas wijzen. Vervolgens probeerde een jongetje Lucie's ( een Franse vrijwilligster) plastic tas met een sap pak erin te stelen. We werden dus meteen geconfronteerd met de armoede die er hier heerste. In mijn gastgezin merk je natuurlijk wel dat ze armer zijn dan mensen in Nederland , maar hier in Lumbini zag je de armoede pas echt.
Rond 16u liepen we met z'n allen en een gids naar een ander deel van het dorpje. Het bestond uit allemaal lemen huisjes en veel geiten en koeien. De meeste mensen waren aan het werk op het land of bij hun huisje. Tijdens de wandeling door het dorp hoorde je telkens van alle kanten kinderen roepen: Namaste!!! Wij waren dus ook een soort attractie voor hen. De meeste mensen in dit dorp leken ook bozer/verdrietiger uit hun ogen te kijken. Daarnaast zagen de mensen er anders uit, ze leken meer op Indiase mensen. ( we zaten ook maar ongeveer 10km van de Indiase grens af)
Savonds hebben we lekker gegeten en onder het genot van een biertje op het dakterras spelletjes gespeeld.
Zaterdag ochtend stonden we om 6:00 op om de zonsopgang te zien bij de geboorteplaats van Boeddha. We waren alleen te laat om de zonsopgang goed te zien dus dat was een beetje jammer, haha.
De geboorteplaats van Boeddha was in een soort tempel, daaromheen was een soort park met veel bomen en vlaggetjes. Er hing een hele rustige sfeer. De gids vertelde ons dingen over het boeddhisme en we hebben gemediteerd. Dat is nog best moeilijk, om aan niks te denken..

Na het ontbijt gingen we met de fiets (als je het nog een fiets kan noemen, ze vielen namelijk zo ongeveer uit elkaar) naar tempels. Dit zijn tempels die door verschillende landen gebouwd zijn ter ere van Boeddha. Sommige waren niet zo bijzonder zoals die van Frankrijk maar er waren ook hele mooie bij! We hebben denk ik meer dan 10 tempels bezocht. Hier was het wel vrij toeristisch en heel warm!! Aan het eind van de middag zijn we nog terug gegaan naar de geboorteplaats van Boeddha. We hadden een ketting gekocht die je spirituele kracht geeft. Met de ketting moest je de boom aanraken waaronder Boeddha z'n eerste les gegeven had en de steen op de plek waar Boeddha precies geboren is. Dus nu heb ik de kracht van Boeddha altijd bij me:)
Zondag zouden we naar het paleis van de vader van Boeddha gaan, dit viel alleen een beetje tegen. Het was niet meer dan een paar stenen haha.
Na de lunch gingen we met de taxi naar de bus. Inge (een ander Nederlands meisje) en ik zaten voorin geperst naast de bestuurder. Onderweg kwamen we politie tegen. Toen de bestuurder dat zag hing hij snel z'n gordel losjes om en reed er met een grote boog omheen. Daarna zei hij tegen ons: "het is erg verboden om met 2 mensen naast de bestuurder voorin te zitten", toch werden we niet tegengehouden terwijl ze ons sowieso gezien hadden. De busreis was weer heerlijk... Dit blijft toch altijd een belevenis. Deze bus heette een toeristen bus maar fungeerde meer als stopbus. De rit duurde dus ein de loos, maar oke.
Eindelijk was ik thuis en ging ik in m'n kamer zitten, maar binnen 5 min zat ik al niet meer zo rustig. Er liep namelijk een muis in m'n kamer. En daarna liep er een over m'n voet. Ik werd natuurlijk helemaal gek. Ik zei het tegen m'n hostmoeder en die kwam mee naar m'n kamer. Terwijl ik op het bed stond ging zij op zoek naar de muizen en zette een val neer. (Binnen 5min had ze er twee gevangen!!) De muizen waren alleen nog niet dood dus ik heb ze nog de hele nacht horen piepen, maar ze liepen in elk geval niet door m'n kamer!
Dit was mijn weekend! Morgen zet ik er weer een nieuw verhaal op over mijn trekking van afgelopen week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Lumbini

Nepal

Vrijwilligerswerk in Nepal

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2015

De laatste weekjes

02 Januari 2015

De feestdagen in Nepal

23 December 2014

Kathmandu vs Banepa

14 December 2014

Eerste week Banepa

06 December 2014

Laatste weekje chitwan
Loeke

Actief sinds 29 Okt. 2014
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 5318

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

Nepal

Landen bezocht: