De feestdagen in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Loeke Groof - WaarBenJij.nu De feestdagen in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Loeke Groof - WaarBenJij.nu

De feestdagen in Nepal

Blijf op de hoogte en volg Loeke

02 Januari 2015 | Nepal, Kathmandu

Helloooo,

Als eerst natuurlijk: Gelukkig nieuwjaar!!!!!
Ik zal jullie vertellen hoe ik mijn feestdagen hier gevierd heb.
Mijn feestdagen waren heel leuk maar toch wel heel anders dan normaal. Op eerste kerstdag heb ik gewoon in het ziekenhuis gewerkt. Nouja, "gewerkt". Samen met Lizzie en Juliette ging ik met een zak met cadeautjes (stickers, potloden, bellenblaas, ballonnen etc) naar het ziekenhuis. Een aantal kinderen en ouders wisten wat kerstmis was, maar het grootste deel wist het niet. Ze hadden dus waarschijnlijk geen idee waarom we de cadeautjes uit deelden. Het was een hele gezellige en vrolijke dag. Overal waren op een gegeven moment ballonnen en ook de bellenblaas was een groot succes. We hebben eigenlijk de hele dag met de kids gespeeld.
'S middags gingen we nog even naar de winkel om de laatste dingen voor onze kerstmaaltijd in te slaan. Wij hebben namelijk 's avonds gekookt voor de familie en de kok. (De familie heeft een meisje dat elke dag komt om ontbijt en avondeten te bereiden). Het werd een simpel gerecht want de keuken hier is niet zo uitgebreid; pasta met tomatensaus en knoflook brood, als toetje hadden we chocolade truffels gemaakt. En het was aardig goed gelukt!! We waren blij dat het ons gelukt was om iets anders dan rijst te eten tijdens kerst. Supreme, m'n hostbroertje van 3,5 was helemaal fan van de pasta. (De saus vond ie wat minder, te veel groenten natuurlijk;)). Ook had m'n hostmoeder een toetje voor ons gehaald, dus we hadden dubbel dessert!!! Vrijdag vertrokken we naar Kathmandu. Het plan was om zaterdagochtend naar Pokhara te vertrekken maar dit lukte helaas niet. Juliette werd namelijk vrijdag middag heel ziek, waarschijnlijk voedselvergiftiging, dus 8uur in een hobbel bus de volgende dag leek ons niet zo'n goed plan. Uiteindelijk vertrokken we dus zondag ochtend naar Pokhara. Daar was ik al een keer geweest, maar deze dagen was er een Straatfestival en het is gewoon een prachtig stadje. Daar hebben we de eerste ochtend naar de zonsopgang gekeken in Sarangkot. Dat was heel erg mooi! De bergen en wolken werden helemaal roze verlicht. 'S middags gingen we op zoek naar een plek waar we henna konden laten doen. Het was blijkbaar helemaal niet zo bekend daar dus het was nog even zoeken. Toen we naar binnen liepen bij de Spa waar we het uiteindelijk hebben laten doen vroegen we of ze henna deden. Ze zeiden: we hebben nu geen henna in huis maar zij kan wel even naar de winkel gaan om het te kopen. En zo begon ze een kwartiertje later om m'n arm te tekenen. We hadden geen idee of ze het vaker deed maar oke. Het meisje dat het deed sprak geen Engels dus ze begon gewoon en ik hoefde niet te zeggen wat ik wilde ofzo. Dat was eigenlijk wel makkelijk haha en het resultaat was goed!
De volgende dag gingen we paragliden!! Dat was zo gaaf!! We werden met een busje naar boven gebracht. Eenmaal daar aangekomen ging het heel snel, bijna geen instructie, gewoon van de klif aflopen. Er waren heel veel andere paragliders maar dat was juist wel een gaaf gezicht. Het weer kon bijna niet beter; blauwe lucht, paar kleine wolkjes en een zonnetje. De vlucht duurde ongeveer 25 min en het was een geweldige ervaring. De laatste 5 minuten voor de landing deden we nog wat acrobatische trucjes, dat was echt leuk!! Op een gegeven moment zag ik m'n vlieger onder me, toen dacht ik wel even, hoe gaat ie dit nou weer oplossen, maar dat wad geen probleem. Het uitzicht over het meer en de bergen was zo mooi!!
'S middags gingen we met de local bus naar een ander meer. De eerste tien minuten moesten we staan en dat was echt zo niet comfortabel haha. Aangekomen bij het meer huurden we een kano. Het was een stuk rustiger dan het centrale meer in Pokhara. Alle avonden dat ik in Pokhara was was er een Straatfestival met allemaal eetkraampjes, cocktails barretjes buiten, terrasjes, muziek en dans. Dat was heel leuk en gezellig. Ik verwachtte dat er alleen maar toeristen zouden zijn maar dat was niet het geval. Er waren ook enorm veel Nepalezen die op het festival af kwamen.
Voor oud en nieuw ging ik terug naar Kathmandu. Daar kwamen namelijk mijn vriendinnen heen die ik had ontmoet in Chitwan. Dat was heel gezellig. We hebben eerst ergens gegeten en daarna zijn we een beetje van bar naar club naar bar gegaan. Dat was heel gezellig. We ontmoetten nog wat anderen en met hen vierden we het 00:00 moment MET champagne! Helaas zonder vuurwerk haha. Dat miste ik toch wel al ben ik normaal in Nederland bang voor de knallen haha. Het was een hele gezellige avond maar wel heel anders dan thuis. Vooral als we gingen dansen waren de Nepalese jongens echt heel irritant. Ze denken echt dat ze alles kunnen maken. Dus soms hadden we onze jongens nodig om ze weg te krijgen.

Ik zit nu in de bus terug van Chitwan National Park (jaja, WiFi is zelfs ín de bus) samen met 3 andere meiden. Tot nu toe is de terugreis vrij relaxed, in tegenstelling tot de heenweg. Het is een 6 uur durende busrit, die ik al vaker eb afgelegd maar deze chauffeur hield niet zo van remmen voor hobbels. Dus op een gegeven moment werd ik gewoon van m'n stoel gelanceerd en raakte ik met m'n hoofd het dak aan. Was dus niet heel comfortabel haha. Het was een heel leuk weekend! Heb gevaren in een rivier vol krokodillen, een neushoorn en een wilde olifant van veraf gezien en olifant gereden. Tijdens de olifanten safari zagen we nog allemaal dieren; vossen, zwijnen, herten, apen en allemaal vogels. Het was een heel leuk weekend lekker in de natuur. Het is een best toeristisch park, maar het seizoen is nu ongeveer afgelopen dus het viel mee hoe druk het was.

Nog twee weekjes en dan vlieg ik alweer terug naar Nederland. De tijd gaat zo snel! Maar ik kijk er nu ook wel een beetje naar uit om naar huis te gaan!

Namaste!

  • 12 Januari 2015 - 23:23

    Leonie:

    Hi Loeke,

    Heel toevallig, ik was op zoek naar wat info over Banepa en kwam jou reisverlagen tegen. Mijn vriend studeert ook fysio en we gaan (bijna zeker) ook naar exact dezelfde plek als waar jij zit voor vrijwilligerswerk bij het rehabilitatie centrum. Leuk om daar iets over te lezen. Koud water kunnen we ons dan als vast op voorbereiden haha, maar ook een gezellig host gezin zoals ik het lees. Heb je nog tips voor ons? En lukt het om ieder weekend leuke dingen te doen in de omgeving? En weet jij toevallig of er ook als (kinder)psycholoog iets te doen is? We zijn heel benieuwd! Geniet nog van de laatste weken!

    Groetjes,

    Leonie

  • 14 Januari 2015 - 03:13

    Loeke:

    Wat leuk en toevallig dat jullie hier ook heen willen gaan!
    We hebben sinds een week een warme douche (werkt natuurlijk niet altijd) , dus dat is wel heel fijn, haha!!
    Voor een fysiotherapeut is het denk in wel leuk om hier heen te gaan! Wel is de taalbarrière dus erg lastig en is het sommige dagen heel rustig in het ziekenhuis, daar moet je dus wel een beetje aan wennen.
    In de weekenden kan je genoeg dingen doen, al zijn sommige plekken( Pokhara/ chitwan) wel 6-8 uur met de bus. Kathmandu is maar 1-1,5 uur met de bus dat dat is handig.
    Voor een psycholoog denk ik niet dat er heel veel te doen is. De kinderen en ouders spreken weinig tot geen Engels en ook weet ik niet zeker of ze daar voor open zouden staan. Maar misschien is er een organisatie in de buurt waar je iets voor zou kunnen betekenen, ik weet daar eerlijk gezegd niks van.
    Al met al is het echt heel leuk hier en het is een hele bijzondere ervaring om in het ziekenhuis aan het werk te zijn!
    Hoop dat jullie hier wat aan hebben!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal

Vrijwilligerswerk in Nepal

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2015

De laatste weekjes

02 Januari 2015

De feestdagen in Nepal

23 December 2014

Kathmandu vs Banepa

14 December 2014

Eerste week Banepa

06 December 2014

Laatste weekje chitwan
Loeke

Actief sinds 29 Okt. 2014
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 5307

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

Nepal

Landen bezocht: