De 4 musketiers de bergen in - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Loeke Groof - WaarBenJij.nu De 4 musketiers de bergen in - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Loeke Groof - WaarBenJij.nu

De 4 musketiers de bergen in

Blijf op de hoogte en volg Loeke

18 November 2014 | Nepal, Pokhara

Daar ben ik weer!
Maandag 10/11 vertrok ik samen met Liesa, Charlie en Inge (2 Duitse meisjes& 1 nl meisje ) naar Pokhara voor een 4daagse trekking. We vertrokken rond 10 uur en kwamen rond 15u aan. We gingen lunchen bij een westers restaurantje. Daar aten we eindelijk weer normaal knapperig brood ipv zoet en slap dus dat was genieten!! 'S avonds gingen we nog even wat eten bij club Amsterdam.
Dinsdag was de start van de trekking. We begonnen uiteindelijk pas rond 12u met lopen omdat onze gids onze 'vergunning' om het gebied in te komen nog moest regelen. We kwamen na ongeveer een half uur aan bij het hokje waar we onze vergunning moesten laten zien. Toen de gids mij m'n kaartje gaf stond daar een totaal andere naam op en een foto van een totaal ander (wel Nederlands) meisje. Maar dat boeide die mevrouw niet. Niemand wist dus dat ik het gebied in ging maarja, ik had in ieder geval een kaartje. Ook de namen van de andere meiden waren verkeerd gespeld, terwijl ze gewoon ons paspoort over konden schrijven, lekker typisch dus weer haha.
De eerste dag was vrij gemakkelijk. De gids Yam bleef maar zeggen hoe snel we wel niet waren. Wij liepen het namelijk in 2 uur terwijl de meeste mensen er blijkbaar 4 uur over doen. Nou waren zijn benen denk ik de helft van de mijne dus niet zo gek dat hij normaal langzamer loopt.
We sliepen in een lodge in een klein dorpje. De kamer was niet meer dan een houten hok, maar meer hadden we ook niet nodig dus prima! We gingen vroeg naar bed want dag 2 beloofde een zware dag te worden.
En dat was ook zo! De eerste vier uur was ongeveer alleen maar trappen op lopen in de zon. Dat was echt heel zwaar. Na de lunch werd het gelukkig beter en het uitzicht hielp ook zeker mee. Het was prachtig! Na ongeveer 6 uur lopen zagen we een poort waarop stond; welkom in Poonhill , dus wij dachten nu zijn we er. Maar nee hoor, toen kwamen er nóg meer trappen!! Dat was wel even doodgaan. Voor we onze lodge binnen stapten moesten we nog 8 grote treden op, dat lukte ons nog nèt. Gelukkig was het uitzicht vanuit de lodge echt waanzinnig mooi dus het was het zeker waard! We waren die dag 1400m gestegen.
Donderdag stond onze wekker om 5:00. Het was ijskoud toen we opstonden. Maar we hadden ons goed ingepakt en gingen op weg naar Poonhill om de zonsopgang te aanschouwen. In het donker moesten we nog ongeveer een uur omhoog lopen. Toen we boven aankwamen was de lucht al heel mooi en de bergen zagen er ook prachtig uit. We moesten nog ongeveer een kwartier wachten tot de zonsopgang en dat was helemaal mooi! We hadden zoveel geluk met het weer! Helderder kon het bijna niet zijn. Onder het genot van een kop thee hebben we naar het uitzicht gekeken en foto's gemaakt. ( helaas worden die nooit zo mooi als het in het echt is).
Na het ontbijt moesten we nog een uur omhoog lopen , dat was het hoogste punt van de tocht. Ook daar was het uitzicht weer heel mooi. Vanaf toen liepen we bijna alleen maar naar beneden. Naja, het was eigenlijk meer rennen haha. Vandaar dat we weer vrij vroeg klaar waren met wandelen die dag.
De laatste dag begon met opstaan met heeeeel veel spierpijn. Alles in onze benen deed pijn. Het begin van het pad was wel leuk maar op een gegeven moment werd het wat saai, alleen maar dezelfde weg naar beneden. Wel liepen er veel koeien en ezels voor en achter ons, dat was wel leuk! Om 12u namen we de bus terug naar Pokhara, dat was het einde van onze trekking! Helaas was het een local bus en dus niet gemaakt voor mijn lengte. 4 uur en een paar beurse knieën en schouders later kwamen we toch aan in Pokhara. In het hotel aangekomen gingen we als eerste DOUCHEN, en het was ook nog eens een warme douche!!! Daarna zijn we met uit eten geweest, samen met Lucie en Andreas die ook naar Pokhara kwamen voor het weekend. Na het eten gingen we naar een bar/club , die wel een beetje toeristisch was maar wel leuk. Op een gegeven moment gingen we dansen en ontstonden er moshpits. Hier hoefde ik alleen niet uit te kijken voor ellebogen tegen m'n hoofd want ze zijn allemaal zo ongeveer een kop kleiner dan ik dus dat was wel makkelijk. Daarna gingen we met een paar Nepalezen mee naar een andere club. Het was een hele leuke, gezellige avond! Het bier is hier wel vrij duur, 1 flesje bier (wel 500ml) kost ongeveer 400 roepies(ongeveer 3,25€) , dat is meer dan een nacht in ons hotel.
Zaterdag hebben we de Stupa in Pokhara bezocht vanwaar je een heel mooi uitzicht had op het meer waar de stad omheen ligt. Daarna zijn we met een bootje het meer over gevaren. Zondag gingen Inge en ik terug naar Chitwan. Was wel weer lekker om thuis te komen!
De trekking was echt een geweldige ervaring dus als je ooit naar Nepal gaat: Doe een trekking!!!

Subha ratri! (Oftewel Good Night)